Gotlandsbolagets nestor Eric D Nilsson säger att han aldrig var särskilt orolig när det stod klart att Gotlandsbåten skulle börja konkurrera i trafiken till Gotland. Han menar däremot att konkurrenten gjorde det smart genom att ta just företagsnamnet Gotlandsbåten.

Men han blev förvånad över att de fick använda just det namnet, med tanke på att det är något som resenärer även använder som uttryck när de åker med Destination Gotland.

– Jag tycker det var konstigt att de fick ta det eftersom det ligger så nära vårt och när alla säger att man åker med ”Gotlandsbåten” om oss. Det kändes märkligt, säger Eric D Nilsson.

Artikelbild

Vad har du att säga om deras tankar?

– Jag tycker att de kanske är översmarta, men uppenbarligen har de inget begrepp om ekonomi. Det är kanske det som gör att vi känner oss trygga, säger Eric D Nilsson.

Han tror själv att det blir svårt för ett annat bolag att kunna tjäna pengar på att bedriva en konkurrerande linje till och från fastlandet.

LÄS MER: Besked: Då kommer den nya färjan till Gotland

– Vi ska ha bästa möjliga trafik till och från Gotland. Den ska vara så bra att vi inte ska behöva ha någon konkurrent. Vi ska ha nog med kapacitet, konkurrensmässiga priser och tillräckligt med fartyg. Om vi sköter oss, då tror jag inte heller det blir någon konkurrent, säger Eric D Nilsson.

Men han vill inte kritisera Pigge Werkelin och de som arbetat med Gotlandsbåten.

– Jag vill inte kritisera Pigge, han arbetar för sitt bästa, säger han.

LÄS MER: Pigge: "När trafiken inte är konkurrensutsatt så tappar vi"