Destination Gotland är det enda rederiet som erbjuder resor till och från Gotland med färja. Priset styrs av tillgång och efterfrågan precis som hos de flesta reseföretag.

– Vi har väldigt få biljetter som ligger på den här högsta nivån. Majoriteten av turutbudet ligger betydligt lägre och många ligger väsentligt mycket lägre. Även på de attraktiva avgångarna hamnar en barnfamilj betydligt lägre, hävdar Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.

För sällskap likt det som beskrivs i artikeln intill finns flera alternativ, för den som vill komma billigare undan.

Artikelbild

| STYRMEDEL. Efterfrågan på färjeplatser under vissa avgångar är högre än tillgången, vilket innebär att priserna används för att styra resenärerna till andra tider.

– Om kunden istället kan tänka sig att resa från Nynäshamn till Visby söndag morgon 04:50 med retur till Oskarshamn söndag eftermiddag 17:05 blir priset 4179 kronor för fem vuxna och en bil, med en ombokningsbar biljett, säger Christer Bruzelius. Skulle kunden istället välja våra lågprisavgångar åt båda hållen kan samma fem vuxna personer resa tur och retur med en bil för totalt 1 790 kronor, säger Christer Bruzelius.

Vill sällskapet ändå resa exakt den tid de valt, finns ytterligare en valmöjlighet för att pressa priset.

– De kan utnyttja vårt reskort som är tänkt för större inköp av biljetter. I det här fallet ger det en rabatt på 700 kronor på deras resa, säger Christer Bruzelius och berättar att kortet kostar 6 300 kronor och är värt 7 000 kronor i resor.

För den som reser flera gånger om året till Gotland finns även ett större reskort, med vilket det går att resa till samma priser som personer skrivna på Gotland.

Artikelbild

| STYRMEDEL. Efterfrågan på färjeplatser under vissa avgångar är högre än tillgången, vilket innebär att priserna används för att styra resenärerna till andra tider.

– Du köper ett kort för 24 000 kronor som är värt 40 000 kronor i resor, säger han.

Destination Gotland vill naturligtvis locka så många som möjligt att resa med färjan. Ett styrmedel är priset, vilket betyder att hög efterfrågan höjer biljettpriset, medan låg efterfrågan sänker priset på vissa avgångar. Under sommaren är avgångarna på söndagarna särskilt attraktiva, vilket bland annat beror på att det är då de flesta som reser till ön för att semestra har stugbyte.

– Med tanke på det har vi ett stort utbud av avgångar dessa dagar, upp till 20 per dygn. Men för att sprida ut resandet och på så sätt ha utrymme för att fler besökare ska kunna åka till Gotland vill vi med vår prissättning locka passagerare att resa även på andra tider än de mest attraktiva, säger Christer Bruzelius.

Att ändra på stugbytesdagarna är svårt.

– Det hänger bland annat ihop med Almedalsveckan som styr rytmen både före och efter vecka 27. På fastlandet är inte stugbytesdagarna lika fasta.

Enligt rederiet kan biljettpriset för en passagerare variera från 190 kronor till 1 318 kronor för en tur och returresa, beroende på hamn, tid och om biljetten är ombokningsbar.

2003 hade Anders fått betala 5 856 kronor för motsvarande biljett. Det är en höjning med cirka 37 procent på 15 år, vilket motsvarar 2,5 procent per år.

 

FOTNOT. Texten är korrigerad. I Christer Bruzelius första prisexempel hade en siffra fallit bort, korrekt är 4179 kronor.