I grova drag ska Ica förändra maxikonceptet i hela Sverige. De 85 stormarknadsbutiker som finns i dag står inför en omgörning av stora proportioner när man ska förnya sig kring allt från sortiment till hur kunderna vill handla.

– Maxi-konceptet har varit det största varumärket inom svensk dagligvaruhandel i över 25 år. Det går fortfarande bra och nya butiker kommer att rulla ut, men i takt med att omvärlden förändras måste vi också göra det, säger Paul "Dino" Larsson, Ica Maxi-handlare i Visby.

LÄS MER:"Storbutiken rekryterar ny marknadschef"

Utvecklingen går dels mot ett mer digitalt köpbeteende, dels ställer kunderna högre krav på ett hållbart, klimatsmart och lokalt sortiment. En stor framgångsfaktor handlar också om hur butiken är uppbyggd för dem som inte storhandlar.

– Tid kommer bli viktigare i framtiden. Man drar sig för att gå till en större butik om man bara ska ha någon enstaka vara. Men det handlar också om vad vi säljer, att vi till exempel ska satsa på mer färdigmat.

Paul "Dino" Larsson säger att Ica Maxi i Visby hade förnyat sig ändå, men att den här chansen är en unik möjlighet.

– Det är spännande. Och det är otroligt, otroligt stort. Jag tror att alla kommer att titta på Visby när det här lanseras, säger han om det nya maxikonceptet som alltså börjar på Gotland.

Det lokala sortimentet och främjandet av gotländska producenter kommer att fortsätta ligga i fokus, enligt Paul "Dino" Larsson. Alla butiker blir med andra ord inte stöpta enligt en färdig mall, utan får utveckla sin egna prägel utifrån förutsättningarna.

Allt ska stå helt klart nästa vår, i god tid innan sommaren, ett bygge som påbörjas rent praktiskt redan i höst.

– Det är nog smart av Ica att satsa just i Visby med tanke på de olika kundgrupper som finns här då. Dessutom är konkurrensen ganska stor här, och den minskar inte med Lidls kommande etablering. Så vi måste växla upp, något som i sig blir till nytta för gotlänningarna, säger Paul "Dino Larsson.