Det var en fristående kyldisk, placerad längs med kundlinjen i höjd med fiskdisken längst ned i butiken, som av någon anledning börjat brinna. Men branden hann inte sprida sig och inne i butiken syns knappt några spår av händelsen.

LÄS MER: "Brand på Ica maxi"

När Helagotland.se besöker stormarknaden på söndagsförmiddagen ser allt som vanligt ut, bortsett från möjligen fler anställda på golvet. Några i personalen går runt med en särskild städmaskin och torkar av skyltar och förpackningar. Enligt Paul "Dino" Larsson, ägare till Ica maxi i Visby, har det pågått ett stort arbete med att röja och städa ur efter branden.

Artikelbild

| Lasse och Gudrun Karlström hade ingen aning om vad som hänt under natten när de besökte butiken på förmiddagen. "Det kunde man inte tro, att det brunnit här inatt", säger Gudrun.

– Vi har haft 25-30 i personalen här från halv två i natt fram tills vi öppnade. Jag är oerhört tacksam över att vi kunnat få i ordning allt på så kort tid.

– Det kunde ha varit mycket värre än det var. Skadorna är begränsade till en mycket liten del av lokalen. Samtidigt tar vi förstås det som inträffat på mycket stort allvar.

Bland annat så har natten gått åt till att få bort varor som kan ha skadats eller förorenats av rökutvecklingen som blev. Grönsaker, frukt och andra plockvaror har bytts ut mot nya.

– För att vara på den säkra sidan. Men tack vare räddningstjänstens snabba insats så klarade lokalen sig bra. Dels var de här på fyra minuter, vilket är makalöst i sig, dels kunde de släcka snabbt för att sedan direkt sätta in stora fläktar som de hade med sig. Så jag känner mig först och främst tacksam över vår vassa räddningstjänst och är imponerad över deras insats, säger Paul Dino Larsson.

Artikelbild

Utan den, och alla arbetstimmar som personalen gjorde under natten för att kunna öppna, hade de ekonomiska konsekvenserna kunnat bli mycket kännbara.

– Det vill jag inte spekulera i. I dag är jag inget annat än tacksam.

Men hur mycket kommer det här att kosta?

– Det är klart att det kostar att slänga varor och så vidare. Samtidigt är det en av de risker vi lever med i den här branschen, man kan dra paralleller till strömavbrotten där vi förlorar ganska mycket varje gång för sådant som inte täcks av försäkringar.

Paul Dino Larsson vet inte exakt vad som gjorde att kyldisken antändes.

– Vad jag förstår var det något inuti själva disken som började brinna och branden hade inget att göra med sladdar eller något system i butiken, vilket känns skönt. Så det blir en fråga för tillverkaren och försäkringsbolaget att utreda vidare.