Helagotland.se, den gemensamma sajten för Gotlands Allehanda och Gotlands Tidningar, har de senaste åren stadigt legat i topp i Sverige när man mäter räckvidden lokalt - alltså hur många människor man faktiskt når i sitt närområde.

Bakom mätningarna står Orvesto, och det är dessa siffror som mediebranschen använder sig av för att redovisa räckvidden för läsare och annonsörer. Nyligen presenterades lokala siffror för oktober, och då har Helagotland.se en räckvidd på 81.7 procent när man mäter hur många som nås varje vecka både på desktop och mobilt.

Som jämförelse är motsvarande siffra för Aftonbladet 64.0 och Expressen 60.2.

– Jag tycker att det är fantastiskt att vi klarar av att ligga kvar på den här höga nivån. Faktum är att vi hade ännu högre räckvidd i somras, då var den 88 procent, men sommaren är också väldigt speciell på Gotland, säger redaktionschefen Mats Pettersson.

Han menar att det är mer intressant att titta på genomsnittet för de senaste 12 månaderna. Då har Helagotland.se en snitträckvidd på 81 procent. Förra året vid samma tid var snittet 71 procent.

– Det är en rejäl ökning. Troligtvis hänger det ihop med att vi i början av sommaren 2017 lanserade vår betalmodell och började låsa artiklar på sajten. Vi tappade en del besök inledningsvis. Men nu kan vi se att vi inte bara återhämtat oss utan faktiskt levererar ännu bättre siffror än tidigare, säger Mats Pettersson.

Men vad spelar det här egentligen för roll?

– Om man har som idé att producera lokal journalistik och samtidigt försöka ha en attraktiv annonsaffär så är det naturligtvis avgörande att man har en stor och bred publik. Och för oss som arbetar på Gotlands Media är det också ett trevligt kvitto på att det vi gör uppskattas. Att Helagotland.se är framgångsrik är verkligen ett lagarbete.