När Henrik Ahlqvist, terminalchef och anställd av Copenhagen Malmö Port, summerar den första säsongen med Visby nya kryssningskaj, konstaterar han också att fartygen lär bli större och större i framtiden.

Så stora att det till och med uppstår problem.

Inte med Visby – men att få bjässarna genom skärgården och in i Stockholm.

– Det är faktiskt den trånga sektorn. Det är inte så att RCCL har dragit i handbromsen, men de ska testköra de riktigt stora fartygen i simulator och se om det fungerar, berättar han.

Om det inte funkar så satsar de inte på övriga Östersjön heller?

– Nej, så blir det nog. Stockholm är en så pass viktig destination, säger Henrik Ahlqvist.

Denna säsong, som avslutas den 18 oktober, kommer att resultera i 89 fartygsbesök med totalt runt 90 000 passagerare.

– Det är vi jättenöjda med, men redan till nästa år tyder det på att den summan ökar till mellan 120 000 och 130 000 kryssningsgäster, säger Henrik Ahlqvist.

Copenhagen Malmö Port, bolaget som hyr kryssningskajen av Region Gotland, har nyligen bildat ett dotterbolag för driften av verksamheten i Visby. Copenhagen Malmö Port Cruise Visby.

Ett bolag som Henrik Ahlqvist sitter som verkställande direktör i.

– Det är inget dramatiskt i det och själva avtalet med Region Gotland ligger kvar i moderbolaget CMP. Men verksamheten är så stor att det är enklare och tydligare att redovisa det i ett eget bolaget, berättar han.