I slutet av september stod det klart att byggandet av Destination Gotlands nya fartyg dragit ut på tiden och att tidsschemat hade försenats rejält.

Tanken var att provturen med fartyget skulle äga rum under hösten 2017. Men i stället meddelade varvet i Kina att provturen skulle äga rum i januari.

– Varvet säger att den ska levereras i mars och sedan tar det trettio dagar att segla hit, och då kommer hon att köras till Visby, säger Eric D Nilsson.

Artikelbild

Tror du att ni kommer nyttja den nya färjan i sommarens trafik?

– Jag hoppas att den är i trafik till sommaren. Men vi kommer inte att boka henne förrän vi vet absolut säkert, säger Eric D Nilsson.

Det andra fartyget lär levereras ungefär nio månader efter det första fartyget.

– Det är en kopia av det första fartyget och kommer då ta runt den tiden. Men det blir alltid förseningar i Kina. Det är orkaner och stormar som gör att man inte kan jobba. Och när det regnar går det inte att måla, säger Eric D Nilsson.

Artikelbild

| Eric D Nilsson har ett otroligt minne och säger att Gotlandsbolaget gjort att han hållit sig pigg.

Han säger att de komma ha kvar de två stora fartygen, M/S Visby och M/S Gotland, och de två mindre färjorna, HSC Gotlandia och HSC Gotlandia II, tills de två nya fartygen har anlänt till Gotland. Då kommer de ta ett beslut om de mindre färjorna ska säljas.

– Vi kommer hålla kvar i de nuvarande fartygen till dess. Under en viss tid kommer vi ha kvar de här snabbgående färjorna också. Om vi har en sådan utveckling i resandet att de behövs, då kommer vi behålla dem också framöver, säger Eric D Nilsson.